RSS
niedziela, 16 maja 2010
SHREK

 

Shrek

PRODUKCJA: USA

ROK: 2001

GATUNEK: KOMEDIA

REŻYSERIA: ANDREW ADAMSON, VICKY JENSON

POLSKI DUBBINGZBIGNIEW ZAMACHOWSKI

JERZY STUHR

ADAM FERENCY

AGNIESZKA KUNIKOWSKA


RECENZJA: W zasadzie zastanawiam się, co tu można napisać o filmie, który każdy widział przynajmniej raz w życiu? Teksty z filmu typu 'zainwestuj w tik-taki bo ci jedzie', czy 'no i skończyło się rumakowanie' przeszły do użytku codziennego, a sam Shrek jest ikoną rozpoznawaną bardziej niż większość gwiazd filmowych. Ów tytułowy Shrek to ogr, który stracił spokój na swoim bagienku i przymuszony przez malutkiego Lorda Farquaada do wyprawy po piękną księżniczkę Fionę. Obcesowy i cyniczny Shrek z gołębim sercem oraz denerwujący Osioł, który nie potrafi się nigdy zamknąć przysparzają widzom nieopisanej uciechy, wędrując po księżniczkę i wracając z nią do Farquaada. I wszystko jest super i śmiesznie, aż tu okazuje się, że Fiona to... też ogr! A Osioł zakochuje się z wzajemnością w Smoczycy. I wszyscy są zadowoleni, a najbardziej widzowie. Sporą robotę robi tu genialny polski dubbing i humor Bartosza Wierzbięty, który pisał polskie dialogi. Wspaniały początek wspaniałej serii.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

MONSTER

 

PRODUKCJA: USA \ NIEMCY

ROK: 2003

GATUNEK: DRAMAT

REŻYSERIA: PATTY JENKINS

WYSTĘPUJĄCHARLIZE THERON

CHRISTINA RICCI


RECENZJA: Przyznam, że czaiłem się do tego filmu i leżał jakiś czas na półce. Ale wreszcie po niego sięgnąłem i zacząłem oglądać z pewnym niepokojem. Wiedziałem tylko, że to obsypany nagrodami film, a to wcale nie musi znaczyć, że jest dobry. Ponadto, historia oparta jest na faktach. Poznajemy więc Aileen, prostytutkę z Florydy, 'pracującą' przy jednej ze stanowych dróg. Gra ją Theron, która w rzeczywistości jest naprawdę piękna - tutaj oszpecono ją dramatycznie. W końcu to zwykła szosowa, brudna dziwka z baru dla kierowców ciężarówek, nie? Pewnego dnia jej życie zmienia się diametralnie: po pierwsze poznaje Sally, lesbijkę z dobrego, chrześcijańskiego domu i zakochuje się w niej wbrew sobie. Po drugie, wybierając się na randkę z Sally, Aileen chce zarobić, ale jest brutalnie zgwałcona i pobita przez jednego z klientów, którego zabija w obronie własnej. Obie postanawiają uciec, zrywając z dotychczasowym życiem, a Aileen obiecuje, że utrzyma Sally bez handlu sobą. Najpierw faktycznie próbuje znaleźć pracę, ale jaką propozycję może otrzymać prostytutka, która od 13 roku życia robi tylko jedno? Wyśmiewana i wyrzucana za drzwi, zaczyna polować. Zwabia klientów do przydrożnych lasów i zabija ich, zabierając wszystkie pieniądze i samochód. Policja szuka, ale nie może znaleźć sprawcy kolejnych zabójstw. Aż wreszcie Aileen posuwa się zbyt daleko: zabija policjanta na emeryturze. Potem jest już wszystko jedno, giną nie tylko potencjalni klienci. Wszystko z miłości kobiety do kobiety. Film jest bardzo mocny, Charlize Theron gra genialnie, Christinie Ricci też nic nie brakuje pod względem gry, film wciąga i nie odpuszcza. Szokuje i przeraża, bo masz świadomość, że to wszystko jest prawdą i wydarzyło się gdzieś, przy jednej z dróg. Niesamowity film, raczej dla widzów o mocnych nerwach.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

JOHNNY MNEMONIC

 

PRODUKCJA: USA \ KANADA

ROK: 1995

GATUNEK: SCIENCE-FICTION

REŻYSERIA: ROBERT LONGO

WYSTĘPUJĄKEANU REAVES

ICE-T

DOLPH LUNDGREN

HENRY ROLLINS

DINA MEYER


RECENZJA:  Jest to cyberpunkowa historia, oparta na powieści Williama Gibsona, dość kultowej w gatunku. Reżyser dobrał znakomitą obsadę do tego rodzaju filmu: Reaves jako główny bohater, Ice T jako renegat, śliczniutka Meyer jako ozdoba akcji, czy Lundgren jako nawiedzony kaznodzieja. Historia opowiada o kurierze danych, który ma wbudowany w mózg dysk twardy, na którym może przenosić różne pliki. Jego ostatnie zlecenie zawiera jednak znacznie więcej danych, niż jego twardy dysk może przyjąć - resztę upycha więc w swoim mózgu. Jeśli szybko nie dostarczy przesyłki, jego mózg eksploduje. Po czym okazuje się, że zlecenie mocno śmierdzi, gdyż są to informacje wykradzione jednej z czołowych korporacji farmaceutycznych, które mają służyć uleczeniu grasującej choroby cywilizacyjnej. No więc zaczyna się wyścig - Reaves musi dotrzeć do renegatów, których guru okazuje się być... delfin, aby rozprzestrzenić lekarstwo. I to na tyle szybko, zanim zabije go a) towar, który przewozi, b) ludzie, którzy go ścigają z powodu towaru. Tak czy inaczej, nie jest wesoło. No cóż, film do rewelacyjnych nie należy i jeśli ktoś nie lubi science fiction, a został skuszony przez nazwisko Reaves'a, zawiedzie się. Jak dla mnie, to sześć rombików, naciągnięte z lekka.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦

KATYŃ

 

PRODUKCJA: POLSKA

ROK: 2007

GATUNEK: DRAMAT WOJENNY

REŻYSERIA: ANDRZEJ WAJDA

WYSTĘPUJĄARTUR ŻMIJEWSKI

MAJA KOMOROWSKA

WŁADYSŁAW KOWALSKI

ANDRZEJ CHYRA

DANUTA STENKA

STANISŁAWA CELIŃSKA

MAGDALENA CIELECKA

JAN ENGLERT

KRZYSZTOF GLOBISZ


RECENZJA: Do takich filmów podchodzę często jak pies do jeża. Boję się, że nie będzie to obraz sprawiedliwy i będzie opowiedziany z subiektywnego punktu widzenia. A jeśli ma to być rzetelny film historyczny, to musi być obiektywny. Długo zwlekałem z obejrzeniem. Aż do 'drugiego Katynia', czyli wpadku samolotu prezydenckiego. Włożyłem płytę do odtwarzacza i obejrzałem. I nie żałuję. Film jest mocny, niektóre sceny szokują prostą szczerością. I myślę, że nie ma tu kłamstwa, obraz odzwierciedla to, co działo się w tym czasie. Bardzo znamienna jest scena na moście, gdzie spotykają się dwie grupy ludzi, uciekających przed worgiem. Jedni od hitlerowców, drudzy od ruskich. Śmierć oficerów, którzy do ostatniej chwili mają nadzieję, ból ich rodzin, które równiez mają nadzieję, wbrew docierających do nich faktom. Wreszcie ludzie, którzy godzą się na współpracę z wrogiem, aby ocalić życie... Czy można ich winić? Film długo pozostaje w głowie, zmusza do przemyśleń i refleksji. 'Katyń' zdobył tyle nagród, że ciężko je wymienić, ale chyba największą było puszczenie filmu w rosyjskiej telewizji publicznej i akceptacja przez Rosjan. Wajda po raz molejny udowodnił swoją wielkość. Można się nie zgadzać z tym lub tamtym, ale film trzeba zobaczyć.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦

sobota, 15 maja 2010
MARLEY I JA (org. MARLEY & ME)

 

PRODUKCJA: USA

ROK: 2008

GATUNEK: KOMEDIA (CHYBA...)

REŻYSERIA: DAVID FRANKEL

WYSTĘPUJĄJENNIFER ANISTON

OWEN WILSON

KATHLEEN TURNER


RECENZJA: Cóż, osobiście nie jestem fanem komedii romantycznych. Na szczęście to NIE jest komedia romantyczna. To znaczy, komedia owszem, miejscami nawet niezła, jednak nie romantyczna, a wręcz dramatyczna. Jest to historia małżeństwa, które decyduje się na dziecko - wcześniej jednak w domu pojawia się ktoś jeszcze - absolutnie rozkoszny labradorek imieniem Marley. Psiak jest równie piękny, co niegrzeczny i szybko zdobywa sobie miano najgorszego psa na świecie. Pies niszczy, o przepraszam, bawi się czym popadnie, powodując absolutny chaos w życiu małżeństwa. Nawet doświadczona treserka nie daje rady - Marley został usunięty z grupy. Jednak po jakimś czasie państwo Grogan nie zamieniliby Marleya na żadnego innego. Pies jest z nimi wszędzie i zawsze, pociesza, rozśmiesza, a ze czasem doprowadza do szewskiej pasji... jak to w rodzinie, prawda? Zresztą John Grogan, publicysta, ma dzięki psu o czym pisać w swoich felietonach, które zyskują spore uznanie wśród czytelników gazety, gdzie pracuje. I wszystko jest pięknie, do czasu kiedy Marley zaczyna chorować. I nie jest to film z happy endem. Z jednej strony śmiejesz się do łez, z drugiej płaczesz z żalu i wzruszenia - i Ty zżywasz się z Marleyem. Nie ma siły, 70% ryczy. Bardzo ciepły, zabawny i wzruszający film.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦◊

KILL BILL 2

 

PRODUKCJA: USA

ROK: 2004

GATUNEK: SENSACYJNY

REŻYSERIA: QUENTIN TARANTINO

WYSTĘPUJĄUMA THRUMAN

LUCY LIU

DARYL HANNAH

VIVICA A. FOX

SONNY CHIBA

CHIAKI KURIYAMA

JULIE DREYFUS

DAVID CARRADINE

MICHAEL MADSEN


RECENZJA:W zasadzie można by połączyć obie części, ponieważ stanowią jedną całość, jednak podczas kręcenia Kill Billa zrobiło sie producentom tyle materiału, że spokojnie wystarczyło na dwa filmy. I myślę, że obie strony są zadowolone: widzowie dostali podwójną dawkę uczty, Tarantino i spółka zgarnęli podwójną kasę. I szafa gra, zemsta toczy się dalej. Dwie osoby z Plutonu Śmiercionośnych Żmij już nie żyją. Została Elle Driver, Budd, no i sam Bill, oczywiście. Czarna Mamba, której prawdziwe imię poznajemy dopiero pod koniec filmu, gdyż, jeżeli pada ono w filmie, jest wypikane, kontynuuje zemstę. Ale nie wszystko toczy się po jej myśli: załatwia ją zmarnowany pijaczyna Budd, który ma swoje plany i nie przestał byc sprytny... Czarnej Mambie pomaga chciwość i jego i Elle Driver, a walka w przyczepie kempingowej pośród grasujących żmij dostarczy kolejnych wrażeń. Wreszcie, kiedy Mamba zostaje sama z Billem, dowiaduje się, że jej córka, która miała zginąć w trakcie masakry w kościele, żyje i ma się doskonale, wychowywana jest przez Billa,  który jest jej ojcem. Walka końcowa? E tam. To byłoby zbyt proste. Koniec trzeba obejrzeć. Jak i początek, razem ze środkiem, z zapartym tchem. Ja wiem, że jest to film mocno przesadzony i nierealny. Co tam. Leją się wiadra krwii i film jest pełen przemocy. Co tam. Film jest genialny. Uma Thruman również. Jak i inni aktorzy, nie ci z pierwszych stron brukowców - tym lepiej dla filmu. Kamera pracuje w sposób mocno pobudzający wyobraźnię, scenariusz Tarantino i Thruman trzyma w napięciu od pierwszej sceny aż do napisów. I nie odpuszcza. Pozycja obowiązkowa.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

KILL BILL 1

 

PRODUKCJA: USA

ROK: 2003

GATUNEK: SENSACYJNY

REŻYSERIA: QUENTIN TARANTINO

WYSTĘPUJĄUMA THRUMAN

LUCY LIU

DARYL HANNAH

VIVICA A. FOX

SONNY CHIBA

CHIAKI KURIYAMA

JULIE DREYFUS

DAVID CARRADINE

MICHAEL MADSEN


RECENZJA: Zacząłem od filmu Quentina Tarantino, ponieważ jest to mój absolutnie ulubiony reżyser, a Kill Bill to seria, która trafiła mnie swoim samurajskim mieczem, wykonanym przez mistrza Hattori Hanzo, w samo serce. Jest to historia mścicielki, która pragnęła zerwać ze swoją brygadą płatnych zabójców, uciekła i brała po cichu ślub z właścicielem sklepiku z płytami. Ślub nie doszedł do skutku, skończył się masakrą, spowodowaną przez Billa i jego załogę. Black Mamba, grana przez Umę Thruman, przeżywa nawet strzał prosto w głowę z bezpośredniej odległości - zapada jednak w śpiączę. Budzi się w szpitalu, gwałcona przez jakiegoś faceta, zabija i jego i wspólnika i zaczyna się zemsta. Sceny walki z Vernitą Green (Vivica Fox) w kuchni i jej śmierć na oczach córeczki, hektolitry krwi podczas walki w japońskiej knajpie z miliardem żołnierzy mafii i wieńcząca dzieło walka z O Ren Ishi w zimowym, japońskim ogrodzie, wśród nastrojowej muzyki zajmują prawie cały film. Dodatkowych smaczków dodają rysunkowe wstawki albo pozornie nieistotne sceny. Film trzeba obejrzeć kilka razy, żeby wyłapać wszystkie niuanse. Do tego ścieżka dźwiękowa napisana przez RZA z Wu Tang Clan z udziałem Isaaka Hayes'a jest absolutnym i koniecznym dopełnieniem filmu. To trzeba obejrzeć.

 

OCENA: ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

1 ... 26 , 27 , 28
 
Tagi
SKALA OCEN: 0 - yyy... ale o co chodzi? ♦ - gniot nie warty nawet minuty ♦♦ - rzadka okazja zaśnięcia w połowie ♦♦♦ - niestety mało udane, kupa ♦♦♦♦ - od biedy może być ♦♦♦♦♦ - średni, bez szału ♦♦♦♦♦♦ - nawet dobry, można obejrzeć ♦♦♦♦♦♦♦ - dobry film, spokojnie można polecić ♦♦♦♦♦♦♦♦ - bardzo dobre, podobało mi się ♦♦♦♦♦♦♦♦♦ - świetny film, wybitnie polecam ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦ - absolutny klasyk